VALKOISEN MIEHEN ”BLUES” (osa 1)

Aina kuulee samaa jankutusta siitä, kuinka kaikki populaarimusiikki, ennen kaikkea rock pohjautuu bluesiin, joka taas on mustan miehen orjuuden esiintuoma valituslaulu ihmisen psyyken kahleista ja niistä vapautumisesta. Olematta rasisti voin sanoa, että tuo on vain osittain totta, sillä kaikkialla maailmassa on sekä etniset, että paikoille ominaiset ilmaisutapansa, jotka ovat sidoksissa äänteisiin, yhteisön suhteisiin, sekä suhteeseen ympäristöön Näin siis savannilla asuva musta tuo esiin ympäristöään ja kulttuuriaan esille ei tavalla kuin esim. metsien ympäröimä suomalainen.

Valittavat peruspoljento – laulut ovat myös ominaisia vaikka kuinka monelle kansalle, joten blues ei ole oikeastaan mikään poikkeus. Samoin kertovia nuotiolauluja tietyillä poljennoilla on ollut aina.

Oli tavallaan helpotus lukea Kauko Röyhkän Lou Reed – kirjaa, josta ensimmäistä kertaa kuulin että Lou Reed EI halunnut että Velvet Underground kuulostaa bluesilta! Se oli minulle helpotus, sillä olin aina ihmetellyt itsessäni piilevää pikku arjalaista, joka vinkui bluesia vastaan – en nimittäin ole koskaan pitänyt bluesista oikeastaan ollenkaan.

Velvet Undergroundia taas pidän oikeastaan koko modernin yhteiskunnan rockin perustana ja siksi oli mielenkiintoista lukea tuo lausunto kirjasta. Tämä tuki myös ymmärrystäni siitä, että länsimaiset yksinkertaistukset lähes joka asiasta johtuvat vain järjen ylivallasta ja siksi elämme kuvitteellisella logiikka - janalla, joka sanelee suuren osan historiaamme ja täysin ns. tiedettämme. Kuitenkin tuo blues – juuren miettiminen ja se tunne, joka minulla oli ollut 80 – luvulta lähtien, että valkoisen miehen musiikki Ei ollut tuota samaa mustaa blues – juurta ajoi syvemmälle tarkastelemaan koko tämä eurooppalaisen ihmisen sielun kuvaa ja siitä kumpuavaa musiikkia ja taidetta.

On myös olemassa monenlaisia oletuksia ja näkemisen tapoja. Jos tutkii esimerkiksi Amerikan Intiaanien luomiskertomuksia poikkeavat ne aivan täysin koko siitä ”big bang” – ajattelusta, joka meidän tieteessämme vallitsee. Hehän yleisesti esimerkiksi eivät hyväksy ideaa, että polveutuisimme apinoista, mutta meidät kaikki on aivopesty uskomaan sokeasti noihin nuoriin ja hyvin vaillinaisiin ”tieteellisiin” teoreemoihin – sama pätee lähes ääliömäiseen Big Bang – teoriaan, jossa yhtäkkiä ei missään ja jonkun?? hemmetin pakkovoiman ajamana universumin kaikki materia syntyy tyhjästä???

Valkoinen ihminen on aina taivuttanut älyä rautakahleisiin, jonka vain mittasuhteiden, ns. objektiivisen havainnon ja logiikan alueet sanelevat. Tästä olemmekin sitten joutuneet tähän kaaokseen, josta siten blueskin syntyi.

Eli lyhyesti – ensin keksitään, että joillain on oikeus Jumalansa oikeuttamana ryöstää toisilta omaisuus ja maa, sitten tieteellisen ihmiskuvan avulla oikeutetaan toisten kansojen tyrannia, alistaminen ja kahleisiin pistäminen, sitten loogisen ajattelun tuomalla materialismilla pistetään nuo orjat tienaamaan lisää näille järjen jättiläisille ja kun sitten Blues on tehnyt tehtävänsä ja liuottanut hiukan vapauden näkymiä takaisin sielusta, niin sitten sama orjuus ja samat kahleet siirretään ihan tavalliselle kansalaille. tätä sitten kutsutaan joko markkinataloudeksi tai sosialismiksi, jotka pohjimmiltaan ovat samaa kontrollissa olevien ryhmien sanelua ”alemmille” eli tavallisille kansalaisille.

Natseissa oli se mukava, että he toivat hienosti esille koko tuon valkoisen miehen ajattelukoneiston; sen ylpeän rationaalisuuden ja uskon mekanismit, joten meidän on syytä olla kiitollisia noista opetuksista. Niistä vain sitten pitäisi myös oppia jotain. Natsismi itse asiassa paljasti kaikkein selkeimmin eurooppalaisen ihmisen perinnön sekä sielun tilan; tuo tila on potentiaalisena kaikissa meissä kun haluamme jonkun idean, ajatuksen tai dogman avulla liittää muut siihen mukaan ja käytämme ” oikeassa olemisen” vaillinaista tilaa siihen.

En siis usko että valkoinen ”herrarotu” on musiikissaan ja itseilmaisussaan bluesin jälkeläinen – osa vaikutteista ja tavoista tietysti on kummunnut sieltä ja hyvä onkin, mutta valkoisen miehen blues on ihan muualla ja se syntyy aivan toisella tavalla meidän sielumme tai olemuksemme rakenne on erilainen ja myös kehityshistoriamme on erilaista. Tämä jotenkin tuli hyvin esiin juuri 1980 – luvun kulttuurissa ja juuri noissa vaikutteissa 20 – ja 30 luvuilta, joista aikakausista tuona ajan musiikki ja taide ammensi suurelta osin voimansa

Uskoisin, että valkoisen miehen rotu on Luciferin rotua, tuon valontuojan, jonka juhlaa suomenruotsalaiset kynttiläpäät viettävät tänäkin päivänä. Ei kai nyt kukaan uskovainen Lucifer nimeä anna sille, joka on tuomassa valoa? Valostahan jankuttaa joka pastori joka niemen nenässä ja luomiskertomuskin jonkun paikalla olleen reportterin kuulemana alkaa, että tulkoon Valkeus…

Amerikan alkuperäisheimoilla on siis erilainen näkemys kansoista ja mantereista ja heidän opetuksensa kuulostaa jotenkin paljon viisaammalta – niin muuten myös idän uskontojen… no, joka tapauksessa noihin näkemyksiin kuuluu, että Luoja (eli tässä nyt pitää kyllä sitten hyväksyä tuo Korkeampi Olento), antoi alkaville ihmisroduille väriensä mukaan erilaiset tehtävät ts. emme olleetkaan ihan vaan pelkkää Aatamimassaa, vaan meille tuli erilaisia erikoistumisia – tuolloin ei vielä tarvittu Nokia - insinöörejä, mutta erilaistumisia alkoi siis jo tapahtua heti alusta.

” Suuressa Ikuisuudessa jokainen erityinen Muoto antaa itsestään tai säteilee omaa Erityistä Valoaan, & Muoto on Jumalainen Näky ja Valo on hänen Vaatetuksensa. Tämä on Jerusalem jokaisessa meissä... ja Jerusalemia kutsutaan Vapaudeksi ” (Jer. 54: 1 )

William Blake, Jerusalem

Valon eli tulen ymmärtämisen ja hoitamisen tehtävä osui näille kalpeanaamoille, jotka sitten siis opettelivatkin tehokkaasti tuon älyn kipinän käytön. Ensiksi he ottivat pyörän eli auringon pyhimmän symbolin ja pistivät sen rattaiden alle – toisin sanoen häpäisivät sen – sitten he ottivat tuon tulen ymmärryksen ja kehittivät aseet, räjähdykset, koneet ja kaiken tuon, minkä keskipisteessä on nyt tuo valo, eli tuli ja näin todella, kuten Prometheuksen myytistä voimme lukea, niin varmaankin sitten tuo Lucifer eli valolla keplottelija vähitellen sitten todella syntyi ja Natsismi, sekä oikeaoppinen kiihkokristillisyys (mm. Ku Klux Klan) sekä rationaalinen, objektivoiva tiede ovat sen älyn tunnusmerkkejä.

Syntyi kone-ihminen; ei tunteva olento, jonka sielu oli kokonaan alistettu tai jopa hävitetty. Syntyi siis itsetietoinen, ylpeä olento, joka lankesi paratiisillisesta Ambomaasta ja sen hedelmällisistä vapauden kehdoista tänne Eurooppaan tuli nyt takapuolensa alla; aina kiireessä, aina kohkaamaassa, pyrkimässä ”johonkin” – aina matkimassa Luojaa ja keksimässä mitä kummallisimpia ja toinen toistaan pirullisempia tapoja tuhota itseään ja omaa luontoaan eli ruumista, joka taas oli tuo Maa.

Sitten kehitettiin kummallisia oppeja, joissa todettiin, että maasta sinä olet tullut ja maaksi olet tuleva; samaan aikaan kuitenkin tuota maata siis raiskattiin, pilkottiin, rajattiin ja halveksuttiin, minkä kerittiin ja ennekaikkea sitä orjuutettiin kaikilla mahdollisilla tavoilla, joista aistinautintojen lisääminen ja sukupuolielinten palvonta toi ihmisen lopulta lopullisen rappion porteille modernin tiedonvälityksen Sodomassa ja Gomorrassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti